Práva klientů
- právo na rovný přístup ke službám
- zaručuje uživatelům služby (klientům a klientkám) využívat služeb programu bez ohledu na pohlaví, věk, rasu klienta, politické a náboženské přesvědčení, sexuální orientaci, zdravotní (psychický či fyzický) stav, socioekonomickou situaci, právní či společenské postavení, pakliže tyto služby potřebují a mají o ně zájem
- právo na lidskou důstojnost, bezpečí, nedotknutelnost fyzickou, citovou, hodnotovou, majetkovou
- klient má právo, aby s ním bylo jednáno dle základních pravidel společenského chování, bez náznaků snižování, nadřazenosti, a to i v případě, že jeho chování i morální přesvědčení se běžným normám vymyká; neznamená to však, že bezpodmínečně souhlasíme s jeho chováním, jednáním a způsobem života
- právo být přijímán jako autonomní a odpovědná bytost
- je respektován názor a rozhodnutí klienta
- právo na informace
- klientovi jsou srozumitelným způsobem podávány informace, které souvisí s poskytovanými službami, s programem... (jména pracovníků, způsob a vedení dokumentace, práva a povinnosti, poradenství...)
- právo na kvalitní a odborně poskytovanou službu
- klient má právo na kvalitně poskytnutou službu kvalifikovaným pracovníkem
- právo spolurozhodovat o službě
- klient sám je zadavatelem zakázky, klient sám rozhoduje o tom, zda službu chce a potřebuje; (výjimkou jsou stavy, kdy je klient nebezpečný sám sobě nebo svému okolí, kdy je v akutním nebezpeční ohrožení života)
- právo stěžovat si
- klient má právo podat stížnost a být informován o postupu při uplatňování stížností
- právo kdykoliv odstoupit od dohody o poskytování služby
- chce-li klient ukončit docházení do zařízení, nemá-li o službu zájem, jde o jeho svobodné rozhodnutí, které nemusí zdůvodňovat a je plně respektováno
- právo na utajení účasti klienta v programu
- informace o klientovi nejsou bez jeho souhlasu nikomu poskytovány; dokumentace je zabezpečena proti zneužití; pracovníci jsou vázáni povinnou mlčenlivostí