Vítáme Vás na stránkách
Manželské a rodinné poradny
Poslání
Posláním Manželské a rodinné poradny (dále též MRP) je prostřednictvím základního a odborného sociálního poradenství pomoci partnerům, manželům, rodinám a jednotlivcům v nepříznivé sociální situaci. Prostřednictvím poradenské činnosti a další pomoci se snaží působit tak, aby se zvýšila schopnost uživatelů služby řešit svoji náročnou situaci vlastními silami. Dále se snaží, aby byly vytvořeny či obnoveny podmínky pro zdravý vývoj a spokojenost jedinců i jejich přiměřené začlenění do společnosti. Poradna se zaměřuje i na prevenci vzniku nepříznivých sociálních situací.
Cíle
- předcházení vzniku sociálně nepříznivých situací a jejich řešení, pokud už tyto nastaly
- odkrytí a následné řešení problémů v mezilidských vztazích
- pomoc a podpora jednotlivcům, párům, manželům a rodinám v tíživých životních situacích (např. zdraví, úmrtí blízkého člověka, nezaměstnanost, obtíže ve vztazích v rodině, na pracovišti i jinde, finanční situace, mezigenerační problémy, potíže s výchovou dětí, vedení ke zdravému životnímu stylu...)
- pomoc osobám osamělým
- pomoc partnerům odkrýt a řešit včas problémy, které by mohly v konečném důsledku vést až k rozpadu vztahu
- v případě rozvodu provázet oba manžele – rozvodové poradenství
- porozvodové vedení – především v zájmu nezletilých dětí, snížení negativních následků vzniklých rozpadem rodinné konstelace
- uchovat prostředí pro zdravý vývoj dětí
- pomoc s řešením tíživé situace pečujícím osobám
Cílová skupina (bez rozdílu věku)
- rodiny s dítětem (dětmi)
- děti a mládež ve věku od 6 do 26let ohrožené společensky nežádoucími jevy
- osoby v krizi
- oběti domácího násilí
- pečující osoby
Vymezení důvodů, pro které zájemcům z cílových skupin služby neposkytujeme (negativní vymezení cílové skupiny)
- zájemce o službu nebo uživatel služby je pod vlivem návykových látek
- cizojazyčně mluvící osoby bez vlastního tlumočníka [Manželská a rodinná poradna nemá tlumočníka k dispozici, tlumočníka si vždy hradí uživatel služby (zájemce o službu) na vlastní náklady]
- osoby, které pro svou mentální kapacitu nejsou schopny porozumět sdělovanému
- osoby se sluchovým postižením bez vlastního tlumočníka
- osoby s kombinovaným postižením
- osoby intoxikované – v podnapilém stavu či pod vlivem omamných a návykových látek
- osoby s výrazně agresivním chováním již při prvním kontaktu či vstupním pohovoru
- osoby, které poradnu již navštěvovaly, ale hrubě porušovaly sjednané podmínky spolupráce
- osoby, které žádají medikamentózní léčbu duševního onemocnění
- osoby s omezenou způsobilostí k právním úkonům nebo osoby zbavené způsobilosti k právním úkonům bez doprovodu zákonem stanoveného opatrovníka
- osoby žádající léčbu závislosti
- osoby, které nedají souhlas se spoluprací
Zásady poskytování služeb
- Odbornost: Pracovníci mají příslušné odborné vzdělání dle §110 zák. č. 108/2006Sb. a svou odbornou kvalifikaci si průběžně nadále doplňují.
- Bezplatnost: Poskytované sociální služby jsou prováděny bez úhrady (dle § 72 zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách), jsou pro uživatele služby bezplatné.
- Důvěrnost a bezpečí: Pracovníci MRP jsou povinni zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, se kterými se setkají při výkonu svého povolání, a to i po ukončení pracovně právního vztahu (dle § 100 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách).V přístupu k uživatelům služby nesmí být zpochybňována jejich lidská práva a důstojnost. Pracovníci se řídí Etickým kodexem zaměstnance RIAPS, Etickým kodexem Asociace manželských a rodinných poradců a Listinou základních práv a svobod (viz příloha č. 1). Uživatel služby má právo vystupovat v poradně anonymně.
- Respekt a nestrannost: Pracovníci MRP respektují osobnost uživatele služby, jeho přání a požadavky, respektují jeho právo na vyjádření své vůle ve všech oblastech poskytované služby, a to např. formou připomínek nebo stížnosti v případě nespokojenosti se službou. Služby MRP jsou poskytované všem lidem (cílovým skupinám) bez rozdílu rasy, pohlaví, zdravotního postižení, sexuální orientace, politické příslušnosti, světonázorové orientace, sociálního statutu apod. Pomoc a podpora jsou poskytovány bez předpojatosti a zaujatosti a bez ovlivnění vlastními názory, politickým a náboženským přesvědčením poskytovatele.
- Dostupnost: Služby jsou poskytovány po předchozí dohodě, k objednání není potřeba žádné doporučení.
- Komplexnost: Je využívána spolupráce s navázanými veřejnými službami v souladu s potřebami uživatelů, v případě potřeby je kladen důraz na integraci uživatelů do společnosti.
- Podpora aktivního přístupu uživatele: Pracovníci MRP podporují aktivní podíl uživatelů služby na dosažení stanoveného cíle, ve svém působení vytvářejí takové podmínky, aby se uživatel služby nestal závislým na poskytované službě, ale naopak se postupně osamostatňoval a vlastními silami se začlenil do přirozeného společenství.
Služby jsou bezplatné, objednat se je možno osobně, telefonicky, popř. e-mailovou poštou (viz kontakt)
Více informací o Manželské a rodinné poradně (práva klientů, podávání stížností...) najdete v dokumentu umístěném v kolonce ,,ke stažení".
Co nabízíme?
Základní a odborné sociálmní poradenství.
Poskytování informací směřujících k řešení nepříznivé sociální situace.
Poskytování informací o možnostech výběru druhu sociálních služeb podle potřeb osob a o jiných fromách pomoci.
Podpora a pomoc při využívání běžně dostupných služeb a informačních zdrojů.
Odborné poradenství:
Individuální poradenství - v rámci individuálního poradenství může být řešena:
Osobní rovina - problémy ve vztahu k sobě (poruchy sebehodnocení, sebeúcty, sebedůvěry), problémy výkonu (zvládání životních změn, osobních ztrát a obtížných životních situací), osobní růst (zvládání úzkosti, strachu, stresových situací), práce na sobě v případě ovládání nežádoucích projevů chování, psychosomatická problematika, touha hlubšího sebepoznání, apod.
Vztahová rovina - osamělost, hledání a výběr partnera, těžkosti v prožívání aktuálního blízkého vztahu, poruchy soužití, komunikace, párové intimity a rozdělení párových rolí, prožívání citové závislosti, strachu, viny či nenávisti vůči blízké osobě, zvládání vývojových a tranzitorních krizí ve vztahu, příprava na manželství, rodičovství, či prarodičovství, obtíže či nejistoty ve výchově dětí, zvládání pocitu odcizení s partnerem, žárlivosti, nevěry, mimomanželského vztahu, rozvodové úvahy a příprava na rozchod či rozvod, zvládání situace pro rozvodu a rozchodu, sžívání se s novým partnerem/rodinou apod. (a to především tehdy, není-li možné či vhodné angažovat společně i další osoby v poradenství).
Párové poradenství - v rámci párového poradenství může být řešena komunikace v páru, podpora kvality vztahu, problémy se seznamováním a nacházením si partnera, začátky vztahu (sžívání včetně otázky "Hodíme se k sobě?"), uspořádání života v páru (fungování domácnosti, hospodaření s penězi), párové soužití, vývojové a přechodové krize vztahu (narození dítěte, návrat do zaměstnání po rodičovské dovolené, odcizení), sexuální život, nevěra a jiné mimopartnerské vlivy, výchova dětí, vztahy po rozvodu/rozchodu, rozvíjející se domácí násilí apod.
Finanční podpora služeb:
Poskytované služby Manželské a rodinné poradny RIAPS Trutnov jsou podporovány z prostředků:
- Ministerstvo práce a sociálních věcí
- Krajský úřad Královéhradeckého kraje
http://www.kr-kralovehradecky.cz
- Město Dvůr Králové nad Labem
- Město Trutnov
Aktuality
2.10.2024
Bez obav!
Buďte Bez obav!
Aneb projděte s námi kurzem, ve kterém se naučíte, jak vyzrát nad strachy dětí.
Děti mohou být velkým zdrojem radosti, ale mohou nastat situace, kdy si jako rodič nevíte rady.
5.10.2023
Den otevřených dveří
Vážení, srdečně vás zveme na den otevřených dveří pro širokou veřejnost, který se koná ve středu 11. 10. 2023 v čase mezi 8h a 15h.
20.9.2022
Den otevřených dveří
Vážení, srdečně vás zveme na den otevřených dveří pro širokou veřejnost, který se koná v rámci týdne sociálních služeb ve středu 5. 10. 2022 v čase mezi 8h a 15h.
Rychlý kontakt
tel.: 499 814 890
mobil.: 731 441 264
e-mail: poradna@riaps.cz
Ceník
Služby manželského a rodinného poradenství jsou dle zák. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách poskytovány bezplatně.